ROZRACHUNKI

Program automatyzuje nadzór nad rozrachunkami firmy pozwalając kontrolować stan rozliczeń z kontrahentami (tak należności, jak i zobowiązań), terminy płatności i wielkość odsetek za nieterminową zapłatę. Pozwala na odnotowywanie płatności częściowych.

W opisie programu pod terminem rozrachunek rozumieć będziemy wewnętrzny dokument programu opisujący stan rozliczeń z kontrahentem. Odpowiada on najczęściej zaksięgowanemu w innym programie dokumentowi zakupu lub sprzedaży.

Programy księgujące (Księga Podatkowa, Ryczałt, Fakturowanie, Ewidencja VAT) zapisują dane dla rozrachunków w buforze rozrachunków. Zapisy z bufora są automatycznie przenoszone do rozrachunków w momencie startu programu rozrachunki. Wprowadzanie danych z bufora można przerwać naciskając Esc. Nie wprowadzone rozrachunki zostaną w buforze i będą wczytane przy powtórnym uruchomieniu programu. Dalej opisano operacje dostępne w programie.

Rozrachunki

Pozwala na przeglądanie, wyszukiwanie, modyfikowanie oraz inne operacje na rozrachunkach. Po wybraniu tej operacji wyświetlony zostaje skrócony wykaz odnotowanych rozrachunków z możliwością jego przeglądania. Dokumenty rozliczone są oznaczane literą R (w kolumnie po dacie), zaległe (dla których termin płatności upłynął) literą Z, zaś brak oznaczenia sygnalizuje, że kwota czeka na rozliczenie. Po omówieniu operacji z głównej oferty programu podamy dodatkowy opis operacji tu dostępnych.

Bank i konta

Pozwala na wpisanie nazwy banku i numeru konta firmy umieszczanego na dokumentach rozrachunków.

Kalkulator odsetek ustawowych i podatkowych

Pozwala obliczać odsetki od podanej kwoty za wskazany okres zgodnie z ustawioną (por. poniżej) roczną stopą odsetek.

Zmiana odsetek ustawowych i podatkowych

Tutaj w przypadku zmian należy wpisywać datę i obowiązującą od tej daty stopę odsetek (w stosunku rocznym).

Termin płatności

Umożliwia ustawienie terminu płatności dla nowych rozrachunków (w dniach). Przy ustawieniu terminu płatności np. na 14 dni (domyślny) program obliczać będzie termin płatności dodając do daty wystawienia dokumentu podany okres - w tym przypadku 14 dni.

Naprawa baz danych

Operacja odbudowuje tabele z rejestrem dokumentów. Należy ją wykonać, gdy po awarii (np. zaniku zasikania) program zgłasza błędy bazy danych.

Dalej omówiono operacje dostępne podczas przeglądania (operacja ROZRACHUNKI).

Rozrachunki/Przeglądanie rozrachunków

Umożliwia przeglądanie rozrachunków w formie skróconej (jeden wiersz ekranu reprezentuje jeden rozrachunek, po wykazie można się poruszać klawiszami strzałek) lub pełnej (jeden rozrachunek na ekranie) w wybranej kolejności (zmienia ją klawisz F7):

  1. nazw firm (przy czym małe i wielkie litery są utożsamiane oraz nie są uwzględniane znaki odstępu)
  2. daty rachunku
  3. terminu płatności

Aktualnie włączona kolejność jest podawana w górnym wierszu ekranu.

Dla selekcji rozrachunków można korzystać z filtru (uruchamianego z oferty narzędzi F10) wybierającego jako widoczne rozrachunki zgodne z podanymi ustawieniami:

  1. Firma - można wpisać ciąg liter szukany w nazwie firmy (nie musi być na początku)
  2. Zapłacone - można wybrać rozrachunki zapłacone, niezapłacone lub wszystkie,
  3. Do/od nas - te rozrachunki, na których widnieją należności, zobowiązania lub należności i zobowiązania
  4. Konto - można wybrać z listy wszystkie konta lub jedno wybrane,

O włączeniu filtru decyduje pole Aktywny (gdy jest ustawione na NIE, widoczne są wszystkie rozrachunki). Ustawienie filtru jest pamiętane aż do następnej zmiany (także przy wyjściu z programu).

Kwoty wypisywane podczas przeglądania i w raportach zależą od ustawienia filtru.

Podczas przeglądania można naciskając:

F2 - dopisać nowy rozrachunek
F3 - wprowadzić zmiany w aktualnym rozrachunku oraz wystawić dla niego przelew (F7)
F4 - odnotować wpłatę
F5- włączyć operację drukowania (wybór z wyświetlanego wykazu):

druk nagłówka pisma
ustawienie filtru dla wybrania firmy
druk raportu

F6 - sumowanie kwot rozrachunków widocznych na ekranie (zgodnych z ustawionym filtrem)
F7
- wybieranie kolejności wyświetlania rozrachunków
F8 - kasowanie aktualnego rozrachunku
F9 - por. opisane dalej (w ofercie F10
) DO ZAPŁATY
F10 - oferta z pozostałymi operacjami (por. dalej)
Klawisz Enter
jest wyłączony.

Raporty

  1. końcowy - wszystkie - sumuje wszystkie niezapłacone kwoty rozrachunków zgodnych z filtrem.
  2. końcowy - zaległe - sumuje tylko zaległe kwoty (których termin płatności już upłynął) do zapłaty na rozrachunkach zgodnych z filtrem.
  3. wsteczny - wszystkie - sumuje kwoty należne do zapłaty na dany dzień (choć obecnie są już zapłacone) na rozrachunkach zgodnych z filtrem.
  4. wsteczny - zaległe - sumuje kwoty należne do zapłaty na dany dzień i zaległe w tym dniu na rozrachunkach zgodnych z filtrem.

Dla każdego raportu generowany jest raport szczegółowy zawierający spis wszystkich rozrachunków i kwot uwzględnionych w sumach raportu (patrz: wypisywane kwoty).

Wpłaty - sumuje wszystkie kwoty zapłaconych rozrachunków zgodnych z filtrem z podanego okresu czasu tworząc też raport szczegółowy.

Stan konta - sumuje wszystkie wpłaty na dane konto w podanym okresie na podstawie istniejących rozrachunków (nie uwzględnia filtru) umożliwiając wpisanie kwoty konta na początku wypisuje stan końcowy konta.

Do zapłaty (F9) - umożliwia szybką prezentację niezapłaconych należności i zobowiązań. Operacja powoduje:

a) włączenie filtru i ustawienie na

Firma - wszystkie
tylko Niezapłacone
Konto - wszystkie konta

b) Kolejność - Termin płatności

Usunięcie rozliczonych - powoduje usunięcie rozrachunków zgodnych z filtrem i rozliczonych do podanego dnia.

Jak na ekranie - drukuje zestawienie rozrachunków widocznych na ekranie.