RYCZAŁT

Ogólne informacje o programie

Program do prowadzenia Ewidencji Przychodów i Zakupów dla zryczałtowanego podatku dochodowego zastępuje Księgę Podatkową dla podatników zobowiązanych do płacenia podatku w formie ryczałtu. Program napisano tak by maksymalnie przypominał program Księga Podatkowa ułatwiając tym samym w przyszłości zmianę. Współpracuje z Księgą Adresową i Rozrachunkami, poprzez bufor księgowania umożliwia przenoszenie danych z Fakturowania, Przelewów, Amortyzacji, Umów i innych programów. Dane z Ryczałtu można analizować za pomocą programu Ekonom. Rozszerzoną obsługę bufora księgowania umożliwia program Obsługa Bufora. Program pozwala m. in.:

  1. w dowolnej chwili (np. podczas wprowadzania dokumentów) sprawdzić sumy kolumn ewidencji narastająco od początku roku (F9), określić przychody i rozchody) oraz zbadać ogólnie wyniki ekonomiczne firmy (Alt-F10);
  2. przeglądać zaksięgowane dokumenty (“kartkować” ewidencję);
  3. podczas wprowadzania dokumentów korzystać z Księgi Adresowej, zawierającej adresy i inne dane o firmach, z którymi prowadzone są rozliczenia oraz z rejestru zdarzeń gospodarczych pozwalającego umieścić do 500 najczęściej powtarzających się opisów (zakup, sprzedaż lub inne);
  4. korzystać z bufora księgowania w celu:
  1. wpisywać wydatki nie podlegające ewidencji
  2. przydzielać dokumenty do określonych tematów realizowanych przez firmę.

Uruchomienie programu

Program wyświetla ofertę operacji z zaznaczonym u góry ekranu księgowanym miesiącem oraz podaniem ilości dokumentów w ewidencji i buforze. Dalej omówiono kolejne operacje.

Wprowadzanie danych

Pozwala dołączać nowe dokumenty do ewidencji. Wypełnia się kolejno odpowiednie pola odpowiadające kolumnom ewidencji. Wprowadzono dodatkowe pola opisu dokumentu, występujące w księdze podatkowej, a nie występujące w ewidencji przychodów i zakupów. Pola te należy wypełniać jeżeli przewiduje się przeglądanie zapisów programem Ekonom lub korzystanie z programu Rozrachunki. Wprowadzona dodatkowa kwota koszty nie podlegające ewidencji może być dowolnie wypełniana łącznie z innymi dokumentami lub w oddzielnych dokumentach (kwota ta nie występuje na drukach dla urzędu skarbowego).

Zapisanie dokumentu klawiszem F8 (do Rozrachunków) jest równoznaczne z jednoczesnym zapisaniem do ewidencji (jak po naciśnięciu F2).

UWAGA: zapisanych danych liczbowych nie można poprawiać! Ewentualne poprawki trzeba nanosić poprzez wprowadzenie następnego dokumentu korygującego - w kolumnie uwagi należy umieścić odpowiednią informację. Nie dotyczy to ostatniego dokumentu (por. Przesunięcie do bufora)

Przeglądanie danych

Pozwala przeglądać dane wpisane do ewidencji. Poruszanie się po ewidencji umożliwiają klawisze strzałek (o 1 dokument) PgUp, PgDn (10 dokumentów), Home (do pierwszego dokumentu) i End (do ostatniego dokumentu). Rozbudowane operacje przeszukiwania, selekcji i analizy dokumentów zawiera program Ekonom.

Za pomocą EDYCJI (F2) można zmienić dane tekstowe (np. opis kontrahenta) w już zaksięgowanym dokumencie.

Druki

Umożliwia tworzenie, przeglądanie i drukowanie dokumentów. Można utworzyć dwa rodzaje druków:

a) ewidencji - druki w formacie dla urzędu skarbowego, zawierają tylko zapisy, w których kwota przychodu jest różna od zera

b) rejestru - zawierają dodatkową kolumnę kwoty koszty nie podlegające ewidencji i zawierają wszystkie zapisy.

Utworzyć można kartki z MIESIĄCA a także dodatkowe druki: zestawienie dokumentów z wybranego dnia, zestawienie według wybranego TEMATU lub fragment OD-DO POZYCJI (pozostałe druki są tworzone automatycznie podczas pracy). Wyboru dokonuje się z wyświetlonej oferty. Utworzone druki ewidencji są pamiętane w plikach tekstowych o nazwach EK-nnnnn.DRK - kartka nnnnn, EZ-dd-mm.DRK - z dnia dd-mm, ETEMnn.DRK - dokumenty dotyczące tematu nn, EOD-DO_.DRK - dokumenty OD-DO POZYCJI, druki ryczałtu to odpowiednio RK-nnnnn.DRK,dd-mm.DRK, RTEMnn.DRK i ROD-DO_.DRK.

Przeglądać i drukować można dowolny z utworzonych wcześniej druków (z pliku) po wybraniu lub zaznaczeniu go na wykazie plików. Zaznaczenia druku dokonuje się klawiszem Insert, po czym naciska się Enter.

UWAGA: Druki dodatkowe jako pomocnicze nie są dzielone na kartki, inaczej niż druk Ewidencji Podatkowej z danego miesiąca.

Zamknięcie miesiąca

Powoduje zakończenie wprowadzania dokumentów z bieżącego miesiąca oraz utworzenie i wydrukowanie kartek ewidencji za dany miesiąc. Wcześniej kontrolowany jest stan bufora - jeżeli pozostał nie zaksięgowany dokument z danego miesiąca, program nie pozwala zamknąć miesiąca. Dodatkowo tworzony jest druk ZAMK_Mmm.DRK (mm-miesiąc). Przed wykonaniem tej operacji należy dokonać odliczeń od przychodu (o ile występują) za pomocą operacji ODLICZENIA.

UWAGA: po wykonaniu tej operacji nie można już dopisać żadnych dokumentów do ewidencji w zamkniętym miesiącu. Bieżącym miesiącem staje się miesiąc następny. Sposób przechowania stanu ewidencji na koniec zamykanego miesiąca (bezpośrednio sprzed zamknięcia) w pliku RY-MC.nn określa plik Z-MIES.BAT. Standardowo wymusza wykonanie kopii archiwalnej na dyskietkę. Zalecamy przechowywanie kopii archiwów miesięcznych na dyskietkach.

Koniec roku

Operację tę wykonuje się raz do roku kończąc wypełnianie ewidencji. Powinna być wykonywana bezpośrednio po zamknięciu grudnia. Program zamyka aktywną ewidencję i otwiera czystą dla następnego roku. Ponadto tworzy druk zawierający sumy kolumn ewidencji za kolejne miesiące roku rr. Przed wykonaniem tej operacji należy dokonać korekty rocznych odliczeń od przychodu (por. ODLICZENIA/KOREKTA ROCZNA).

Bufor

Operacje tu umieszczone pozwalają operować buforem, który służy jako tymczasowy skoroszyt do wpinania dokumentów w dowolnej kolejności - program automatycznie przesortuje je w kolejności dat. Bufor służy przede wszystkim do przekazywania programowi dokumentów wytwarzanych przez inne programy (Przelew, Fakturowanie, Ewidencja VAT itp.). Przy rozpoczęciu sesji program podaje liczbę dokumentów w buforze oraz liczbę dokumentów dostępnych (tj. dokumentów z aktywnego miesiąca).

Bufor/Wprowadzanie do bufora

Służy do wprowadzania dokumentów do bufora (skoroszytu), a nie od razu do ewidencji. Zalecane jest księgowanie dokumentów z danego dnia do bufora, po czym przeksięgowanie ich do ewidencji podatkowej z dodatkową kontrolą poprawności. Zabezpieczy to przed wieloma błędami i pomyłkami. Dokumenty w buforze są w czasie wyświetlania porządkowane według dat. Dokumenty o tych samych datach są uporządkowane według kolejności wprowadzania.

Dokumenty wprowadzane są na skróconym formularzu zawierającym tylko pole przychód lub koszty dla wprowadzenia kwoty (wprowadza się tylko jedną tych kwot). Kwotę tą (zwaną kwotą bez przydziału) umieszcza się w konkretnej kolumnie ewidencji dopiero podczas KSIĘGOWANIA z BUFORA.

Bufor/Księgowanie z bufora

Operacja ta służy do wprowadzania dokumentów umieszczonych wcześniej w buforze (skoroszycie). Dokumenty są wyświetlane na formularzu identycznym jak podczas wprowadzania dokumentów do Ryczałtu, zawierającym dodatkowo pole z kwotą bez przydziału (o ile jest niezerowa). Przed zaksięgowaniem należy przydzielić tę kwotę konkretnej kolumnie ewidencji. Przydziału dokonuje się umieszczając kursor w odpowiednim polu i naciskając klawisz Enter. Po zaksięgowaniu dokument jest usuwany z bufora.

UWAGA: Dokument przesunięty do bufora ma kwoty przydzielone do pól ewidencji.

Bufor/Przesunięcie do bufora

W razie popełnienia poważnego błędu przy księgowaniu można przesunąć ostatni zaksięgowany dokument do bufora wraz ze wszystkimi wprowadzonymi informacjami. Dokument jest usuwany z ewidencji podatkowej. Po dokonaniu zmian można go zaksięgować operacją BUFOR/KSIĘGOWANIE z BUFORA.

UWAGA: Operację można wykonać tylko dla dokumentów z bieżącego miesiąca.

Przy przesuwaniu do bufora dokumentów z tą samą datą są one wyświetlane w odwrotnej kolejności. Aby przy ponownym księgowaniu zachować kolejność, należy przejść do ostatniego dokumentu z danego dnia i księgować kolejno od końca bufora.

Obsługa archiwum

Tworzenie archiwalnych kopii danych, co pozwala w przypadku awarii odtworzyć wprowadzone dokumenty, oraz odtwarzanie z kopii (także miesięcznych).

Do archiwum: utworzenie kopii plików danych w archiwum
Z archiwum
: .odtworzenie danych z wybranego archiwum (wyboru dokonuje się z listy wyświetlonej na ekranie).

UWAGA: Odtworzenie danych z wybranego archiwum powoduje utratę danych bieżących. Aby zachować dane bieżące należy wcześniej wykonać operację DO ARCHIWUM.

Archiwum jest obsługiwane za pomocą plików makropoleceń DO-ARCH, Z-ARCH. Standardowo program tworzy zbiory archiwalne o następujących nazwach (rozszerzenia pominięto):

RY-mm-dd – kopia utworzona danego dnia poleceniem DO ARCHIWUM (dd - dzień, mm - miesiąc pobrane z zegara systemowego komputera);
RY-MC-mm - kopia utworzona poleceniem
ZAMKNIĘCIE MIESIĄCA (mm - numer miesiąca)
RY-rrrr - kopia utworzona poleceniem KONIEC ROKU (rrrr to rok).

Instalacja

Za pomocą tej operacji można ustalić parametry instalacyjne programu.

Instalacja/Próbne drukowanie

Operacja wykonuje druk w formacie kartki ewidencji podatkowej i ułatwia ustawienie parametrów druku.

Instalacja/Otwarcie

Operacja jest używana przy rozpoczęciu prowadzenia ewidencji (lub jej wznowieniem po awarii, w wyniku której zniszczone zostały wszystkie zbiory danych). Wymagane jest podanie:

Instalacja/Stawki podatku

W razie zmiany stawek podatku zryczałtowanego za pomocą tej operacji należy wprowadzić odpowiednie stawki.

Instalacja/Wspólnicy

Dla spółek cywilnych należy tutaj wpisać wspólników oraz ich udziały. Jeżeli właścicielem firmy jest jedna osoba, należy jej udział zaznaczyć jako 100%. Podczas roku nie wolno zmieniać kolejności wspólników w tabeli, gdyż może to spowodować zaburzenie wartości odliczeń na koniec roku. W razie rezygnacji wspólnika należy zmienić jego udział na 0%.

Odliczenia

Operacja ta umożliwia zapisywanie odliczeń od przychodu, np. składki ZUS, remontu mieszkania itp. Odliczenia należy wprowadzać przed zamknięciem miesiąca. Można dokonać ZAPISANIA ODLICZEŃ, PRZEGLĄDANIA ODLICZEŃ (wprowadzonych) lub KOREKTY ROCZNEJ. Podczas przeglądania można dokonywać zmian kwot odliczeń (Spacja w polu kwota), ale tylko dla dokumentów z bieżącego miesiąca. Korekta wypełniana jest przy prowadzeniu sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami.

KOREKTA ROCZNA umożliwia przeglądanie sum odliczeń w poszczególnych miesiącach osobno dla każdego wspólnika oraz oblicza korektę podatku wynikającą ze zmieniającego się stosunku, w jakim w roku podatkowym pozostają przychody opodatkowane różnymi stawkami w ogólnej kwocie przychodów. Operacja jest uruchamiana automatycznie po zamknięciu grudnia.

Ustawianie konfiguracji

Operacja pozwala ustalić; liczbę wierszy na kartce ewidencji podatkowej, oddzielanie poszczególnych pozycji na druku poziomymi liniami, odstęp od góry kartki, lewy margines kartki, kasowanie druków (kasowane są kartki druków w momencie opuszczania programu)

UWAGA: zmiana parametrów nie wpływa na postać już utworzonych druków.

Koniec

Zakończenie sesji powinno zawsze odbywać się poprzez wybranie tej operacji. Niedopuszczalne jest kończenie pracy z programem przez wyłączenie komputera - może to prowadzić do uszkodzenia danych. Po wybraniu tej operacji na dysku zostaje zapisana informacja o poprawnym zakończeniu sesji oraz zostaje wykonana zapasowa kopia plików danych.

OPERACJE SPECJALNE

Sumy od początku roku i miesiąca

Podczas WPROWADZANIA można wyświetlić sumy narastające poszczególnych kolumn ewidencji od początku roku i miesiąca (naciskając F9); wyświetlone zostają jednocześnie wszystkie pola sum kwot od początku miesiąca i od początku roku oraz wskaźniki gospodarcze jakie można wyliczyć na podstawie tych danych. W sumowaniu nie jest uwzględniany aktualnie wprowadzany dokument.

Otrzymywanie wyciągów miesięcznych

Druki sum zamknięcia miesiąca (plik ZAM_Mmm.DRK) mogą być drukowane w każdym momencie. Dodatkowy druk zawierający wszystkie dokumenty z danego miesiąca wraz z ich sumą można utworzyć za pomocą DRUKI/EWIDENCJA - UTWORZENIE DRUKU/KARTKI Z MIESIĄCA.