DRUKI

 

Program ułatwia wypełnianie najczęściej występujących w małej firmie druków i prowadzenie prostego w obsłudze archiwum wysłanych druków (pism) - bazę danych. Formularz wypełniany na ekranie jest w miarę możliwości odzwierciedleniem postaci, w jakiej zostanie wydrukowane pismo. Składa się z części stałej (np. treści umowy kupna) oraz wypełnianych pól (np. danych osób zawierających umowę).

 

Opis operacji

Omawianie operacji przeprowadzimy zgodnie z dwuetapowym systemem pracy z pojedynczym formularzem druku. Po uruchomieniu program umożliwia wybranie formularza. Formularze druków podzielone tematycznie na grupy umieszczone są w podkartotekach. Należy wybrać najpierw grupę druków a następnie formularz z grupy. Podczas pracy z formularzem można wypełniać jego pola, zapisywać stan wypełnianych pól do bazy danych lub przejść do obsługi bazy danych. Po wypełnieniu można drukować lub oglądać i zmieniać przygotowane pismo (łącznie z tekstem stałym formularza).

 

Program korzysta z wewnętrznego bufora obsługiwanego klawiszami F2 (do bufora) i Shift-F2 (z bufora) umożliwiającego kopiowanie zawartości pól.

 

Wykaz dostępnych operacji można przeglądać w suflerze (F1)

 

I ETAP - WYPEŁNIANIE DRUKU

---> Ekran<---

Ctrl-F1 - wyświetlenie opisu do danego pola (jeśli jest taki opis).

Dowolny znak - wprowadzanie tekstu po wyczyszczeniu pola

Spacja - edycja tekstu w polu

¬ ® Home End - poruszanie po wypełnianych polach i stronach ekranowych

Shift ¬ ­ ¯ ® - przesuwanie ekranu

Delete - czyszczenie danego pola

Shift-Delete - czyszczenie danego pola bez wypełniania znakiem domyślnym

F7 - ustawianie położenia wydruku względem kartki, oddzielnie dla każdego druku

F8 - czyszczenie wszystkich pól z wypełnieniem znakiem domyślnym

Shift-F8 - czyszczenie wszystkich pól bez wypełniania

Ctrl-B - zablokowanie automatycznego przeliczania pól obliczanych (sumy, iloczyny pól itp). Po zablokowaniu wartość pola można wpisać ręcznie. Odblokowanie następuje po powtórnym naciśnięciu Ctrl-B.

F2 - wstawianie danych z bufora do bieżącego pola

Shift-F2 - skopiowanie zawartości pola do bufora

 

---> Druk <---

F5 - przygotowanie i druk pisma, bez przeglądania

Shift-F5 - druk poprzednio przygotowanego pisma (także z innego formularza)

Ctrl-F5 - przygotowanie i druk pustego formularza bez czyszczenia pól

F6 - przygotowanie, przeglądanie i zmiana treści przygotowanego do druku pisma, po przeglądnięciu pisma należy drukować zmienione pismo, gdyż po opuszczeniu programu lub przygotowaniu następnego druku traci się tekst

Shift-F6 - przeglądanie poprzednio przygotowanego pisma

Ctrl-F6 - przygotowanie i przeglądanie pustego formularza bez czyszczenia pól

---> Baza danych <---

F3 - zapis do bazy danych

F4 - powtórny odczyt (odczytany jest z bazy danych zapis ostatnio odczytywany)

F9 - obsługa bazy danych (odczyt, usuwanie, przeglądanie)

 

II ETAP - OBSŁUGA BAZY DANYCH

Uwaga: Każde odczytanie bazy danych ustawia wskaźnik bazy na ostatnio odczytany element. Pojedynczym elementem bazy danych jest informacja o zawartości pól całego formularza.

Home - odczytanie pierwszego zapisu z bazy danych

End - odczytanie ostatniego zapisu z bazy danych

Page Up - odczytanie poprzedniego

Page Down - odczytanie następnego

Delete - usunięcie z bazy ostatnio odczytanego zapisu (jest widoczny na ekranie)

¬ ­ ¯ ® - przeglądanie pisma

Enter - zakończenie obsługi bazy danych i przeniesienie stanu pól do operacji wypełniania druku

Esc - zakończenie obsługi bazy danych bez przenoszenia stanu pól do operacji wypełniania druku.

 

Zalecany cykl pracy z formularzem.

Po wybraniu formularza do wypełnianych pól wpisywane są teksty takie, jakie były w chwili ostatniego opuszczania formularza. Użytkownik może:

  1. poprawiać tekst pól,
  2. wyczyścić cały formularz przez naciśnięcie klawisza F8, wyczyszczone pola zawierają znak “_” (podkreślnik) i mogą stanowić obszar do ręcznego wpisania tekstu po wydrukowaniu pisma,
  3. wczytać z bazy danych stan wypełnianych pól.

 

Odczytanie bazy jest wskazane przy redagowaniu wielu podobnych pism. w tym celu należy przy pierwszym uruchomieniu formularza wypełnić pola, które dla danej firmy są stałe i zapisać taki, częściowo wypełniony, formularz do bazy. Zapisane jako pierwsze pola można łatwo przywołać do wypełnianego formularza przez naciśnięcie Home w operacji OBSŁUGI BAZY DANYCH.

 

Po wypełnieniu formularza można wydrukować pismo. Zalecamy najpierw przeglądnięcie treści pisma na ekranie. w trakcie oglądania można dokonać zmian w piśmie, np. dopisać dodatkowe warunki umowy. Zmienione pismo należy wydrukować bezpośrednio po powrocie z edytora. Każde naciśnięcie F5 lub F6 przygotowuje nową treść pisma i  poprzednia treść nie jest już dostępna.

 

Przed lub po wydrukowaniu można zapisać dane do bazy danych. Do bazy danych zapisywana jest treść wypełnianych pól, nie są zapisywane zmiany w tekście pisma dokonane za pomocą edytora. Zapisywane dane umieszczane są na końcu bazy. Baza danych jest doskonałym narzędziem do prowadzenia archiwum lub do przechowywania najczęściej występujących pism. w trakcie pracy można wydrukować pusty formularz bez niszczenia zawartości pól na ekranie (Ctrl-F5).

 

Ustawianie położenia druku na kartce

Dla formularzy można ustawić (F7) przesunięcie druku względem kartki A4.